Google+

zondag 25 augustus 2013

Boeken

Ik had jullie nog beloofd om iets te schrijven over de boeken die ik nog heb gelezen.

En belofte maakt schuld dus moet ik dat dringend ook eens doen.







Het eerste boek is September in Shiraz van Dalia Sofer, een schrijfster van Iraanse afkomst.
Het speelt zich af in Iran in de jaren 70 nadat de sjah was afgezet, toen de overheid het deel van de bevolking dat pro-sjah en pro-westers was geweest daarop wilde afrekenen en gaat meer bepaald over een gezin met 2 kinderen waarvan de dochter de leeftijd heeft die de schrijfster toen had. Ieder zijn verhaal over een bepaalde periode komt aan bod, door elkaar geweven en verteld vanuit de ik-vorm door elk personnage waardoor je een kijk krijgt van verschillende mensen op dezelfde gebeurtenissen.
Ik vond het heel aangenaam lezen, leerzaam maar ook gewoon een spannend verhaal, gewoon prima boek dus.

Daarna las ik De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón en dat was weeral een supergeslaagde aankoop geweest. Het verhaal speelt zich af in Barcelona en het is heel moeilijk om dit enigszins samen te vatten :). Het begint met een jongen die gefascineerd raakt door een boek en de schrijver ervan, en naar hem op zoek gaat. Door de jaren heen blijkt zijn leven gelijk te lopen met dat van de schrijver. En de jongen blijft ook als volwassene op zoek gaan naar de schrijver, het wordt bijna een detectiveroman met onderzoeken en ondervragingen van persoenen die de schrijver zouden gekend hebben met daardoor verweven het verhaal van de anderen in zijn leven tegen de achtergrond van het Spanje van de 2de helft van de 20ste eeuw wat dus ook info geeft over de tijd van Franco enz.
Heel interessant maar vooral meeslepend en spannend, gewoon een prachtboek!!
Dit boek is het eerste deel van een trilogie en ik kan niet wachten tot ik aan de 2 andere delen kan beginnen maar dat is voor als we op reis gaan, nog 3 weken wachten :).

En dan is er nog De poorten van Damascus van Lieve Joris.
Dit is niet echt een verhaal maar een verslag van wat de schrijfster meemaakt als ze in Syrië een zestal maanden bij een vriendin verblijft begin jaren 90. Het is dan ook iets helemaal anders dan de vorige boeken die ik las maar wel interessant en ook mooi omwille van hun vriendschap. Een beetje vervelend vind ik het dat ze nogal vaak echt wel haar standpunt uitlegt maar aan de andere kant komt ze soms wel terug op ideeen over een houding van haar vriendin van zogauw ze meer leert over hoe bepaalde zaken eraan toe gaan.
In het licht van wat er dezer dagen in Syrië gebeurt, deed het me in elk geval veel plezier onlangs te vernemen dat de vriendin en diens dochter niet meer in hun land zijn en het goed stellen.



Op de foto zie je dan ook nog mijn geblokte hartjes staan drogen, daaraan ben ik nu een beetje aan het voortwerken want ze moeten dus af tegen 13sept. Het anders gekleurde randje haak ik nu wel anders, nl ipv in de bovenste v van de stokjes te steken, steek ik nu in de achterste lus samen met nog een lusje erachter.
Pff ik vind zoiets uitleggen toch altijd moeilijk hoor maar ik denk dat als je mijn hartjes een keertje haakt, je dan wel zal snappen wat ik bedoel. De rand komt dan ietsje naar achter te liggen waardoor het hele hartje plat blijft ipv naar binnen te krullen aan de rand.



Voilà, ik heb mijn schuld ingelost en de boeken getoond.
Dat zijn dus al 9 boeken dit jaar, heel mooi op schema dus (een boek per maand was het voornemen).




Groetjes van An




Geen opmerkingen:

Een reactie posten