Google+

maandag 20 januari 2014

Bakken deel 1

Ik kreeg zin in wafelkes bakken van de week.

Allez, eigenlijk ben ik te veel koekskes uit de winkel aan het eten de laatste tijd en dus eet ik weer teveel suiker en daar moet dus terug iets aan veranderen.
Voor wie dat nog niet gelezen heeft hier, ik was vorig jaar 9kilo (ietske meer zelfs) afgevallen door geen cola meer te drinken en over 't algemeen minder suiker te eten, op aardbeien bvb deed ik stevia en ook cake bakte ik met half suiker / half stevia.
Ik wilde dus eigenlijk de magische 10kg afvallen (en meer liefst) maar blijf nu zo hangen op 8 à 9 kg minder dan vorig jaar toen ik begon met opletten op suiker.


En dat opletten is nu zo'n beetje zelfs op de achtergrond geraakt, tenminste, ik drink nog steeds geen cola en ik bak tussendoor nog wel es zo'n cake maar die koekskes uit de winkel dus he ...

En dus besloot ik zelf es terug een en ander te bakken en daarmee zin in wafelkes bakken dus.


Ik zoch naar een recept van wafelkes met stevia maar ik vond daar vooral veel gezeur over dat dat ni lukt.
Ja maar, dat geloof ik dus ni zomaar he, dat moet ik eerst zelf zien.
En dus zocht ik een simpel recept op tinternet : (dit was een link maar heb gemerkt dat die site niet meer bestaat)
  • 500gr bloem
  • 400gr suiker
  • 350gr boter
  • 5eieren
  • 200ml melk
  • 100ml olie
  • 1 pakje bakpoeder
  • 5 pakjes vanillesuiker
Wablief, 5 pakskes vanillesuiker, eentje zal wel goe zijn zeker.
En omdat ik toch wel wat schrik kreeg van al die meldingen dat wafelkes met stevia ni lukt, deed ik dus ook weer een beetje dit en een beetje dat, 100gr suiker en 300gr in de maatbeker van de stevia uit het grootwarenhuis.
Dat vraagt misschien een beetje uitleg: aangezien stevia dus veel zoeter is dan suiker en ook veel lichter is, moet je daar dus absoluut ni hetzelfde gewicht van gebruiken als van suiker maar je kan dat wel in een maatbeker tot aan hetzelfde streepje laten komen als de suiker, dus bij mij kwam die stevia tot aan het streepje van de 300gr suiker.
Nog wat verduidelijking, voor zoiets gebruik ik dus geen zuivere stevia maar het spul dat je hier in de supermarkt vindt. Ook den Action heeft zoiets, das ni perfect bvb als je echt geen suiker mag eten, zou ik het navragen bij een dokter maar als je wilt afvallen scheelt dat toch al veel calorieën en het is handiger om te bakken dan de echte zuivere stevia. Allez ik vind dat dus toch, maar ook de zuivere heb ik in huis en daar experimenteer ik ook mee.

Een beetje googlen geeft wel wat uitleg over zuivere stevia en stevia met bulkmiddel en het verschil daartussen, ik heb er hier op mijn blog ook al es over geschreven en nu met die handige zoekfunctie die ik aan mijn blog heb toegevoegd, ga je dat gemakkelijk moeten kunnen terugvinden :)


Terug naar de wafelkes nu:
  • 500gr bloem
  • 100gr suiker + 300gr (gemeten ni gewogen) bulkstevia
  • 250gr boter
  • 4eieren (tja ik had er geen 5 nemeer)
  • 200ml melk
  • 150ml olie
  • 1 pakje bakpoeder
  • 1 pakje vanillesuiker
Amai bakken dat ik gedaan heb en maar zeggen dat ik de volgende keer maar den helft van alles ging pakken. Maar 's anderendaags waren die dus allemaal op ... tja mijne zoon zit in den blok (examentijd) en dan eet die eens zo veel als gewoonlijk, ni dat ik ni meegeholpen heb zenne, ze waren dan ook echt wel lekker.

Ge kunt dus best wafelkes bakken met stevia he, als ge tenminste ni te stipt wilt zijn, een beetje smokkelen met nog een deel suiker en geen zuivere stevia om te beginnen, en als dat lukt dan kunt ge later dat nog meer aanpassen, de volgende keer ga ik alleen een beke vanillesuiker erin doen en voor de rest stevia en dan later kan dan eventueel ook de bulkstevia nog wat vervangen worden door de zuivere enz tot het echt zou gaan mislukken...

Ah ja en als ge een foto wil zien moet ge dus naar deze link gaan, want daar had ik genen tijd voor zenne, ik moest wafelkes eten ni wafelkes fotograferen, maar ze leken in elk geval bij mij heel hard op de foto van in het recept :)


Groetjes van An


 

1 opmerking: