Google+

zondag 26 januari 2014

Bakken deel 3

Het is ondertussen al wel een week geleden dat ik nog iets bakte en dat moest hier ook nog vermeld worden.
Op de Azoren bij de broer van mijn vriend, had ik bananenbrood geproefd.
Zij bakken dat daar regelmatig, ze kunnen de bananen daar gewoon van hun boom plukken, die bananen zijn wel een beetje anders dan wat wij hier gewend zijn maar de smaak is zo goed als dezelfde, vooral de vorm is een beetje anders, ze zijn wel krom ook zenne maar ipv rond, is de pel een beetje driehoekig van vorm.
Warrig uitgelegd maar ik bedoel dus dat als je een dwarsdoorsnede zou maken vna een ongepelde banaan je een driehoevorm zou zien, hopelijk is dit duidelijker :).

Nu ja, dat bananenbrood dus, ik vond dat zo lekker dat ik dat ook wel es wilde proberen, alleen moet je dan van de bananen kunnen afblijven voor ze overrijp zijn en dat was hier nog ni echt gelukt, wij zijn hier precies nogal recent afkomstig van de apen  want bananen die worden nogal door iedereen graag gegeten.
Om een brood te maken met banaan, moeten ze namelijk heel rijp zijn zodat ze makkelijk fijn te prakken zijn.

Ik vond een receptje hier.
  • 250 gr bloem
  • 1 tl baksoda
  • snufje zout
  • 115 gr boter
  • 115 gr bruine suiker
  • 2 losgeklopte eieren
  • 500 gr geprakte overrijpe bananen 
en ik maakte van 115gr bruine suiker 50gr bruine suiker + een beetje zuivere stevia, mijn bananen heb ik ni gewogen (wist ook ni of je met of zonder schil zou moeten wegen) maar het waren er 2 hele grote.
De volgende keer ga ik nog minder suiker gebruiken want het was meer dan zoet genoeg.
Ik gebruikte ook nog een half zakje bakpoeder maar dat mag er de volgende keer helemaal in.

Heel gemakkelijk verder, eerst meng je de droge ingrediënten apart en de vochtige apart en dan doe je alles ondereen en hup een uurke de oven in en klaar.

Het resultaat was superlekker, 
Zo lekker dat het bijna op was voor ik een foto kon nemen :)

alleen was het brood een klein beetje terug ingezakt toen ik het uit de oven haalde. Ik gok dus dat een beetje meer bakpoeder daaraan kan verhelpen, wie een beter idee heeft, mag het me altijd laten weten. 

Dit lijkt me echt een recept om zonder suiker te kunnen maken, het was heel goed gelukt en nog meer dan zoet genoeg dus. 


Voilà, dat waren de 3 delen van mijn bakaanval :)
Zeker dit bananenbrood gaat nog gebakken worden.


Groetjes van An



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten